Gdzie schronić się przed smogiem?

Gdzie schronić się przed smogiem tvo

Przestałeś wychodzić na spacery, nie biegasz, przemykasz z pracy jak najszybciej do domu? Niestety powietrze nie zna granic i zanieczyszczenia wędrują razem z Tobą. Nie jesteś w stanie przed nimi uciec zamykając się we własnym domu/mieszkaniu. Podpowiadamy, co należy zrobić, aby oddychać czystym i zdrowym powietrzem.

Jesteś tym, czym oddychasz

Nagłośniony w ostatnim okresie problem smogu dotyczy niemal każdego z nas. Z problemem borykają się zarówno duże miasta jak i mniejsze miejscowości. Kiedy dodatkowo pogoda jest sprzyjające to wyczuwamy go i widzimy gołym okiem. Niestety kampanie społeczne i dofinansowania na walkę z problemem zanieczyszczonego powietrza, potrzebują kilku lat, aby efekty ich działań stały się widoczne. Póki co szkodzimy sobie nawzajem, a nasz klimat wyjątkowo temu sprzyja. Powietrze, którym oddychamy przekłada się bezpośrednio na szereg spraw związanych ze zdrowiem i samopoczuciem. A jeśli ktoś uważa, że problem go nie dotyczy, musi wiedzieć, że wysokie stężenie zanieczyszczeń w powietrzu w skali roku = 3 tysiącom wypalonych papierosów. Aktualne statystyki mówią, że Polsce z powodu smogu umiera rocznie prawie 45 tys. osób. W Europie szacuje się tę liczbę na ponad 400 tys., a na całym świecie aż na 3 miliony. Zanieczyszczone powietrze nie zabija ani od razu.

Polska jak Chiny?

Kilka lat temu świat obiegły zdjęcia duszących się w smogu mieszkańców Pekinu. U nas takie obrazki były nie do pomyślenia, powodowały zdumienie.

Na zdjęciu oglądacie centrum miasta i ekran, który pokazuje wschody i zachody słońca. Gołym okiem nie dało się ich już zauważyć. Minęło kilka lat, a problem zaczął być widoczny (i to dosłownie) również w Polsce. Dzisiaj dotyczy każdego polskiego miasta i każdej większej miejscowości. W ostatnim okresie zmieniło się jedynie to, że teraz jesteśmy już całkiem świadomi zagrożenia (bo zaczęliśmy je widzieć gołym okiem!). Natomiast nadal zbyt mało z nim robimy.

Sport na świeżym powietrzu a smog

Jeśli aktywnie trenujesz lub chcesz zbudować formę w okresie zimowym i wyrwać się ze szponów letargu, to niestety powietrze nie jest Twoim sprzymierzeńcem. W tym momencie wydawałoby się, że najlepszą radą jest unikanie biegania i aktywności na zewnątrz.

Nie zawieszaj jednak treningów i aktywności na zewnątrz. Bądź aktywny, ale zwróć uwagę na:

  • Alerty smogowe: są cennym źródłem informacji o stanie powietrza w Twojej okolicy. Prowadzą je lokalne stacje pogodowe i radary, znajdziesz je również w Internecie i w czasie prognozy pogody w telewizji. Słuchaj ich i nie ignoruj. Bo czym właściwie jest smog? Składa się z drobinek kurzu, popiołu, sadzy, piasku, pyłków roślin, a nawet startego ogumienia i pyłu z klocków hamulcowych. Zawiera najgroźniejsze dla zdrowia: tlenki azotu, dwutlenek siarki, benzopiren i metale ciężkie. Część tych substancji przyjmuje postać pyłu zawieszonego, którego cząsteczki są tak drobne, że bez trudu omijają naturalne filtry Twojego organizmu i przenikają do krwi.
  • Jeśli planujesz trening na zewnątrz lub spacer to wybieraj tylko dni wolne od smogu (wietrzne, po deszczu).
  • W pozostałe dni odwieś buty do biegania na kołek i wybieraj trening na bieżni, rowerze na siłowni. Często duże kompleksy posiadają wydajne systemy filtracji, co sprawia, że powietrze, które w nich krąży jest pozbawione najbardziej szkodliwych zanieczyszczeń.
  • Zwróć uwagę na powietrze wewnątrz domu. Standardowo jest tylko nieco mniej skażone niż to na zewnątrz. Najlepszym rozwiązaniem jest trening, rozciąganie w domowym zaciszu. Wybierając przenośny oczyszczacz powietrza poprawisz jakość swojego zdrowia, unikniesz chorób i infekcji dróg oddechowych. A Twój sen będzie bardziej komfortowy: powietrze będzie odpowiednio nawilżone, a układ oddechowy nie będzie narażony na szkodliwe związki czy kurz.
  • Jeśli nie możesz się powstrzymać i nie wyobrażasz sobie ograniczenia ruchu i spacerów – wybieraj las. Jeśli masz w pobliżu zalesiony teren, to w czasie wysokiego stężenia zanieczyszczeń w powietrzu, będzie częściową ochroną przed ich negatywnymi dla organizmu skutkami.
  • Jeśli po treningu kaszlesz i boli Cię głowa to nie zrzucaj winy na gorszą formę i obniżoną wydolność w okresie jesienno-zimowym. Smog w dużej mierze przyczynia się do takich objawów, są normalną reakcją organizmu na zatrucie szkodliwymi związkami.
  • Maski smogowe. Ale tylko te ze skutecznymi filtrami. Te masowo dostępne nie spełniają norm i nie chronią lepiej niż chustka czy szalik.

Dbaj o zdrowe płuca: swoje i najbliższych

Szczególnie narażone są dzieci i osoby starsze. Każdego dnia wdychamy około 18 metrów sześciennych powietrza. Większe cząsteczki osadzają się w górnych odcinkach układu oddechowego, a następnie zostają wydalone podczas kichania albo kaszlu. Niestety te mniejsze cząsteczki poprzez pęcherzyki płucne wnikają do krwioobiegu, który transportuje je po całym organizmie. Wyobraź sobie, co dzieje się w organizmie, kiedy wdychasz zanieczyszczone powietrze. Zacznij zmieniać swoje nawyki, walcz o stan powietrza. Możesz zacząć od swojego domu, wybierając jeden z oczyszczaczy powietrza lub nawilżaczy, które działają nawet na kilkudziesięciu metrach i usuwają aż 99,9% szkodliwych związków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Aby poprawić jakość naszych usług, korzystamy z plików cookies. Więcej o cookies dowiesz się tutaj